
Trgovine »dark store« pospešijo logistične sisteme spletnih supermarketov
Trgovine »dark store« so odgovor spletnih trgovcev (običajno supermarketov) na nove trende potrošnje. V tem smislu so podjetja za e-trgovino razvila nov model skladiščenja: »dark store«, naprave, osredotočene na izpolnjevanje naročil, vendar z videzom fizične trgovine, ki stranke nadomeščajo z upravljavci.
Študija svetovalnega podjetja IGD, ki je specializirano za maloprodajo živil, poudarja porast spletne trgovine z živili med letoma 2018 in 2023. Sektor naj bi v tem obdobju zrasel za 20,4 % letno in dosegel skupno poslovno vrednost skoraj 375 milijard dolarjev v 10 državah, v katerih imajo spletni supermarketi največji tržni delež. Na lestvici vodi Kitajska, sledijo pa ji ZDA, Japonska, Velika Britanija, Južna Koreja, Francija, Avstralija, Nemčija, Kanada in Španija.
Trgovine »dark stores«: opredelitev in izvor
Trgovine »dark store«, znane tudi kot temni supermarketi in dotcom centri, so distribucijski centri in platforme za izpolnjevanje naročil, posebej usmerjene v sektor spletne trgovine z živili. Te trgovine se običajno nahajajo v bližini večjih mestnih središč, da lahko zagotovijo boljšo logistično storitev e-poslovanja. Tako je glavna značilnost teh prostorov, da so videti kot tipični supermarketi — celo s postavljenimi prehodi — vendar se v njih namesto strank nahajajo upravljavci.
Čeprav večina supermarketov še vedno pripravlja naročila iz trgovin, so standard dostave istega dne in novi potrošniški trendi, ki se vse bolj osredotočajo na splet, prisilili podjetja v tem sektorju, da se preoblikujejo, tako da lahko ponujajo agilno in učinkovito storitev. Čeprav se je trend trgovin »dark store« pojavil izključno v povezavi s spletnimi trgovinami z živili, se širi na druga maloprodajna področja.
Kako pa delujejo trgovine »dark store«? Po prejemu naročil se navodila pošljejo upravljavcem (znanim kot osebni nakupovalci ali nabiralci), ki potujejo po supermarketu s tablico in nabiralnim vozičkom.
Skladišče upravlja sistem upravljanja skladišča (WMS) , ki samodejno ustvari najučinkovitejše operaterske poti.
Opozoriti moramo na razliko med trgovinami »dark store« in skladišči »dark warehouse«, ki jih pogosto zamenjujemo. Skladišče »dark warehouse« se nanaša na objekt brez razsvetljave (in s tem brez upravljavcev), ki deluje avtomatizirano. To je običajna rešitev za skladišča, ki zahtevajo posebne okoljske pogoje.
Kakšne so prednosti trgovin »dark store«?
Ta sistem supermarketom prinaša znatne prednosti:
- Učinkovito upravljanje dostav na zadnjem delu poti: ta skladišča predstavljajo učinkovit odziv na dostavo na zadnjem delu poti – najdražjo fazo logistike 4.0 – saj olajšajo pošiljanje izdelkov iz distribucijskega centra, ki se nahaja blizu končnega kupca.
- Učinkovitejše komisioniranje: upravljavce vodijo navodila iz WMS, kar preprečuje napake v procesu priprave naročila. Faza komisioniranja je dodatno optimizirana zaradi dejstva, da ti obrati v svoje delovanje običajno vključujejo več avtomatskih elementov, kot so sistemi pick-to-light.
- Nenehni postopki: čeprav izgledajo kot trgovine ali supermarketi, ti objekti niso podvrženi delovnemu času, kar omogoča različne izmene in s tem izboljšanje produktivnosti skladišča.

Vse to vodi v izboljšano kakovost storitev in posledično izboljšano zadovoljstvo končnih strank.
Od Amazona do Mercadone: trend trgovin »dark store«
Trgovine »dark store« so se v zadnjih letih pojavile po vsej ZDA in Evropi. Podjetja, kot so Amazon, francoska multinacionalka Carrefour in nazadnje vodilni španski supermarket Mercadona, že imajo tovrstne delujoče obrate.
Na primer, družba Mercadona je v letu 2018 pri nas investirala 12 milijonov evrov, da smo ustvarili trgovino »dark store« kot center za pripravo in distribucijo spletnih naročil. Skladišče obsega več kot 13.000 m² in ima preko 300 modulov komisionirnih polic, kjer je shranjena vsa ponudba izdelkov, ki jih prodaja supermarket: suho, hlajeno in zamrznjeno blago. Po lastnih izračunih podjetja je ta trgovina v primerjavi s prejšnjim sistemom priprave naročil zabeležila štirikratno povečanje produktivnosti in učinkovitosti.
Prav tako se je več živilskih podjetij povezalo s podjetji, specializiranimi za e-trgovino, na trgih z manjšimi logističnimi mrežami. Tak je primer podjetja Carrefour, ki se je povezalo s kolumbijskim startup podjetjem za dostavo na dom Rappi, da bi odprlo trgovine »dark store« v Braziliji.
Odgovor na večkanalno maloprodajo
Rast poslovanja spletnih supermarketov po vsem svetu je nesporna. Ti novi trendi potrošnje silijo podjetja, zlasti tista v maloprodajnem sektorju, k inovacijam, da ostanejo konkurenčna.
Soočene z izzivom večkanalne maloprodaje so trgovine »dark store« postale ena najboljših rešitev v sektorju e-trgovine za optimizacijo priprave naročil in učinkovito upravljanje dostave na zadnjem delu poti, ene najkompleksnejših stopenj v oskrbovalni verigi.
Ta model, ki se že izvaža v druge industrije zunaj sektorja spletne trgovine z živili, bo omogočil učinkovito odzivanje na porast spletnih naročil, s katerimi se dandanes soočajo podjetja.