In transportation, management of last-mile delivery is a major challenge

Upravljanje zadnjega milja se začne v skladišču

20 okt. 2022

Na področju logistike — in zlasti transporta — se zasnova »zadnja milja« nanaša na zadnjo etapo procesa dostave blaga, ko se blago premakne na kraj, ki ga določi stranka. To je ključen korak logistike elektronskega trgovanja, saj pomembno vpliva na stroške in določa zadovoljstvo strank.

Glede na številne študije več kot 80 % kupcev v prihodnje ne bo kupilo izdelkov pri podjetjih, ki niso izvedla ustreznih dobav. Pomen vlaganja v to področje je torej očiten. Hkrati se je, zgodovinsko gledano, zadnji del poti izkazal za najpočasnejšo in najbolj neučinkovito fazo dobavne verige. Zato ta izziv ni lahek in zahteva skrbno načrtovanje.

V našem članku analiziramo posledice, ki jih ima zadnji del poti na celotno logistiko vašega podjetja. Poleg tega pregledamo glavne strategije, ki lahko izboljšajo organizacijo te odločilne faze dostave.

Logistika zadnjega milja: različne opredelitve, isti koncept

Upravljanje zadnjega milja lahko ima različne oblike, odvisno od značilnosti vsake dobavne verige. Na primer:

  • V proizvodnih dobavnih verigah (B2B): zadnji del poti zajema dobavo delov, ki so del proizvodnega procesa, npr. dostavo delov v obrat.
  • V distribucijski logistiki za fizične trgovine (B2B): zadnji del poti zajema dobavo zalog v fizične trgovine, kjer se izdelki prodajo kupcem.
  • V dobavnih verigah, osredotočenih na končne potrošnike in maloprodajni sektor (B2C): zadnji del poti zajema dostavo neposredno do stranke ali na točko, ki je vnaprej dogovorjena z njo, in običajno izhaja iz spletnega nakupa. To je sektor, ki mu je zaradi logističnih izzivov namenjeno največ pozornosti.

Zadnji del poti se lahko giblje od nekaj mestnih blokov do veliko daljših razdalj. Občasno boste torej morda slišali ljudi, da o tem zadnjem koraku govorijo kot o »zadnjem dvorišču«.

Premikanje majhnih bremen otežuje upravljanje zadnjega milja
Premikanje majhnih bremen otežuje upravljanje zadnjega milja

Učinkovito upravljanje zadnjega milja je bilo vedno zastrašujoča naloga. To je zato, ker se paket – od trenutka, ko zapusti zadnjo distribucijsko točko, do prihoda na cilj dostave – sooča s številnimi ovirami.

Nekatere od teh ovir so povezane s samim prevozom, druge pa izhajajo iz vrste dostavljenega izdelka. Vseeno pa so določeni trendi pri izvajanju logistike zadnjega milja, kot je pojav e-trgovine, dandanes zarisali še bolj zapleteno sliko. Oglejmo si nekaj glavnih:

  • Tradicionalna pošta (pisma, dokumenti) je upadla v korist znatnega porasta paketnih dostav.
  • Zaradi naraščajočega prometa, ki preobremenjuje številna mestna središča, je zadnji del poti segment, ki vključuje največ predpisov, ki jih morajo podjetja upoštevati. To med drugimi omejitvami vpliva na dostavo blaga, ki ima na primer fiksne čase nakladanja in razkladanja, omejitve gibanja in omejitve glede vrste vozila (običajno zaradi okoljskih razlogov).
  • Sezonskost močno vpliva na pošiljke vseh vrst, še posebej v zelo specifičnih obdobjih leta, ko na primer potekajo praznične akcije in posebne promocije. Seveda ta močna sezonska povečanja logistične dejavnosti vplivajo tudi na skladišče, kjer je treba pošiljke prav tako ustrezno upravljati.
  • Povečale so se tudi nujne in prednostne pošiljke vseh vrst blaga. Izziv je še toliko večji, če ima to blago posebne lastnosti, ne glede na to, ali je sveže, kosovno ali bistveno za pravilno delovanje dobavne verige (npr. zdravila ali deli). Hitrejši logistični procesi so skrajšali časovni okvir za manipulacijo, transport in dostavo teh izdelkov.
  • Raznolikost ciljnih točk otežuje načrtovanje dostavnih poti zadnjega milja (v pisarne, domove, omarice, prevzemna mesta click & collect itd.), kar pomnoži tveganje ovir.
Tradicionalni zadnji del poti je imel v primerjavi s trenutnim scenarijem omejene pretoke
Tradicionalni zadnji del poti je imel v primerjavi s trenutnim scenarijem omejene pretoke
Diagram prikazuje, kako zapleten je dandanes zadnji del poti
Diagram prikazuje, kako zapleten je dandanes zadnji del poti

Zdaj je bolj kot kdaj koli prej pomembno obvladati zadnji del poti

Upravljanje zadnjega milja je odločilen dejavnik v dveh pogledih:

  • V primerjavi s prevozom na dolge razdalje zadnji del poti predstavlja sorazmerno visok strošek v logistični distribucijski verigi. Zato je običajno to zelo sporno, ko želijo podjetja izkoreniniti neučinkovitost.
  • Upravljanje zadnjega milja vpliva na zadovoljstvo strank. Pravzaprav lahko napake, zamude in zapleti, do katerih pride v tem odseku, uničijo celotno predhodno opravljeno logistično delo. Posledično je zadnji del poti veliko širši koncept, ki presega zgolj dostavo paketa stranki.

Zadnji del poti z vseh zornih kotov: strategije

Čeprav se morda zdi, da je upravljanje dostav zadnjega milja mogoče optimizirati le na področju transporta, bi morali k temu konceptu pristopiti s širšega vidika.

1. Pri postavitvi skladišča upoštevajte zadnji del poti

Čeprav je strošek skladiščne površine veliko višji, ko govorimo o urbanih objektih, to ni edini dejavnik, ki bi moral določati lokacijo vašega skladišča.

V tem smislu je dobro upoštevati povpraševanje in naravo vaših naročil. Na primer, če vaš obrat upravlja prodajo v e-trgovini in deluje s 24-urnimi dobavami, je krajšanje razdalj izrednega pomena; zadnji del poti vam bo vzel precej časa, namenjenega prevozu.

Ta pritisk v zvezi z dobavnimi roki je tisto, kar spodbuja podjetja in logistične operaterje k ustvarjanju mestnih konsolidacijskih centrov. Tovrstni objekti omogočajo konsolidacijo blaga, ki običajno prispe z velikimi vozili, in organizacijo dostave zadnjega milja.

2. Načrtujte postopke, pri čemer se osredotočite zlasti na skrajšanje vseh rokov

Krajšanje vseh izvedbenih rokov pomeni prožnejše logistične postopke, s čimer boste pridobili čas na vsakem koraku naročila.

Na ta način bo dostava na zadnjem delu poti pridobila dodatno maržo – velika prednost pri izpolnjevanju rokov. Tukaj je nekaj načinov, kako lahko izboljšate izvajanje zadnjega milja z vidika načrtovanja:

  • V svojem obratu uporabljajte programsko opremo za upravljanje skladišča za razvrščanje odjemnih seznamov ter dodeljevanje prednosti vsaki pošiljki. Pri tem se organizacija opravil priprave naročil ne le uskladi s transportnimi zahtevami, temveč tudi pospeši postopek odpreme blaga.
  • Uskladite svoje skladiščne postopke s transportom: v logistiki zadnjega milja je običajno sodelovanje z eno ali več dostavnimi agencijami ali upravljavci, ki izvajajo to zadnjo fazo. Ta podjetja običajno uporabljajo programsko opremo za upravljanje transporta, ki načrtuje poti in zagotavlja sledljivost izdelkov. Če vaš obrat deluje v skladu z enakimi standardi, boste poenostavili ravnanje s paketi in zagotovili večji nadzor nad informacijami, ki se nanašajo na to fazo. Modul programske opreme za dostavo več prevoznikov standardizira pakiranje in označevanje z merili, ki jih uporabljajo največje agencije v državi.
Samodejni sistemi in programska oprema za upravljanje skladišča poenostavijo procese, zaradi česar so dostave zadnjega milja natančnejše
Samodejni sistemi in programska oprema za upravljanje skladišča poenostavijo procese, zaradi česar so dostave zadnjega milja natančnejše

3. Izmerite in poglobljeno analizirajte KKU, povezane z dostavo

Preučevanje podatkov zadnjega milja je bistven korak pri prepoznavanju področij za izboljšave. Sistem upravljanja prevoza zbira in obdeluje te podatke, tako kot tudi programska oprema za upravljanje skladišča, saj se več KKU kakovosti začne z namestitvijo (na primer odstotek dobav brez napak).

Nekaj ključnih KKU logistike zadnjega milja je:

  • Odstotek pravočasnih dobav.
  • Razmerje porabe goriva.
  • Odstotek zasedenih v primerjavi z razpoložljivimi vozili.
  • Načrtovane poti glede na dejansko kilometrino.
  • Stroški dostave na paket, kilometer in vozilo.
  • Število postankov.
  • Pritožbe strank.
  • Odstotek paketov, poškodovanih med transportom.

4. Ne pozabite se osredotočiti na stranko

Zadnji del poti velikokrat predstavlja prvo točko fizičnega stika med izdelkom in kupcem, zlasti v primeru nakupov v e-trgovini. Ta stopnja je torej ključna v smislu zadovoljstva in zvestobe strank.

Z logističnega vidika je dobro, da svojim strankam omogočite, da lahko prilagodijo svoje izkušnje na podlagi nabora vnaprej določenih parametrov.

Na primer, v nekaterih primerih se ljudje ne želijo ukvarjati z dostavo; določijo jo namreč na dogovorjenem prevzemnem mestu, v posebej za to pripravljenih omaricah ali celo v fizičnih trgovinah (če jih podjetje ima). Enako velja za upravljanje vračil: usklajevanje med skladiščem in pošiljatelji je bistvenega pomena.

Dandanes je upravljanje zadnjega milja še posebej pomembno zaradi vse večje zapletenosti dobavnih verig in vse bolj dinamičnega logističnega ekosistema.

Razcvet e-trgovine je na površje dvignil tisto, kar je vedno predstavljalo šibko točko logistike. Neupoštevanje tega vidika bi lahko ogrozilo konkurenčnost in preživetje vašega podjetja.

Če menite, da vaše skladišče ne dela dovolj za racionalizacijo in optimizacijo dostave zadnjega milja za vaše podjetje, vas spodbujamo, da stopite v stik z nami — specializirano podjetje Mecalux vam lahko pomaga izboljšati komisioniranje ter pospešiti postopke priprave naročil in odpreme.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: