KPI-ji dobavne verige: merjenje uspeha v logistiki
KPI-ji dobavne verige so merljive vrednosti, ki se uporabljajo za ocenjevanje razvoja podjetja in izvajanje ukrepov za stalno izboljšavo. Ta niz podatkov, razmerij in odstotkov predstavlja trdno osnovo, na kateri lahko utemeljimo naše odločanje pri iskanju logistične odličnosti.
Logistika predstavlja pomemben del stroškov, povezanih s proizvodnjo in trženjem vsakega izdelka. Posledično podjetja spodbujajo analizo procesov, povezanih z nabavo, skladiščenjem in transportom ali distribucijo blaga. V nadaljevanju bomo preučili glavne vrste logističnih kazalnikov in več primerov KPI-jev, ki se uporabljajo za oceno upravljanja dobavne verige.
Kaj so KPI-ji dobavne verige?
Logistični KPI-ji (ključni kazalniki uspešnosti) so razmerja številskih podatkov, ki prikazujejo učinkovitost procesa, tako da ga primerjajo z določeno točko v zgodovini podjetja ali drugo osnovno metriko (na primer, ko se izvaja primerjalna analiza dobavne verige). To omogoča prepoznavanje naraščajočih ali padajočih trendov in ustrezno ukrepanje.
KPI-ji dobavne verige vam omogočajo ovrednotenje uspešnosti širokega nabora procesov: med drugim prejem blaga, skladiščenje, pripravo naročil, upravljanje zalog, odpreme, dostave, transport in vračila. Končni cilj uporabe KPI-jev v logistiki je izboljšati produktivnost in optimizirati stroške ob ohranjanju ali povečanju kakovosti storitev.
KPI-ji in cilji: orodja za merjenje uspešnosti logistike
Upoštevati je treba, da KPI-ji sami po sebi niso dovolj za odločanje: treba je določiti cilje uspešnosti, ki dodajo kontekst, in cilj, ki ga je treba doseči v določenem časovnem okviru.
Kot smo pojasnili v našem članku o vlogi KPI-jev v skladišču, se logistična pretočnost običajno meri na podlagi štirih vrst ciljev: časa, stroškov, produktivnosti in kakovosti storitev. Vsak logistični KPI je torej mogoče uokviriti v določeno področje dobavne verige, vendar se bo nanašal tudi na eno od teh štirih značilnosti logistične uspešnosti.
Na primer, v okviru skladišča so KPI-ji, ki se nanašajo na postopek odpreme blaga je dokončanje odposlanih naročil pokazatelj kakovosti storitev. KPI za naročila, poslana na uro, pa na primer odraža produktivnost operaterja.
Vrste KPI-jev glede na fazo logistike
V logistiki so najpogostejši KPI-ji tisti, ki so opredeljeni glede na različna področja dela, ki sestavljajo dobavno verigo. V nadaljevanju navajamo nekaj primerov KPI-jev dobavne verige:
KPI-ji za nabavo ali nakup
KPI-ji dobavne verige, osredotočeni na nabavo, so namenjeni spremljanju novih nabavnih postopkov in pogajanj z dobavitelji.
Primeri KPI-jev za nakup:
- Neuspele dostave: izračuna odstotek dostav, ki so bile neuspešne, ker dobavitelj ni upošteval dogovorjenega dogovora glede kakovosti storitev ali izdelkov.
Neuspele dostave = zavrnjeni paketi ÷ skupno število prejetih naročil x 100 - Stopnja skladnosti dobavitelja: izraža učinkovitost dobavitelja in odraža stopnjo zamud pri dobavi kupljenih izdelkov v skladišče.
Skladnost dobavitelja = zapoznela naročila ÷ skupno število prejetih naročil x 100 - Rok dobave naročila: omogoča izračun časa, ki je pretekel od trenutka, ko nabavna služba odda naročilo pri dobavitelju, do trenutka, ko ga prejme v obrat.
Čas dobave naročila = datum prejema naročila − datum izdaje
KPI-ji za logistični transport
KPI-ji transporta olajšajo analizo logističnega vpliva gibanja blaga vzdolž vsakega člena dobavne verige. Upravljanje zadnjega dela dostave oz. zadnjega dela poti je tukaj še posebej pomembno zaradi svoje kompleksnosti in s tem višjih stroškov.
Primeri KPI-jev transporta:
- Stroški transporta v zvezi s prodajo: ta KPI dobavne verige prikazuje razmerje med transportnimi stroški in opravljeno prodajo.
Stroški transporta v primerjavi s prodajo = skupni stroški transporta ÷ prodaja - Pravočasne dostave: ponazarja agilnost transporta na zadnjem delu poti v odstotkih.
Pravočasne dobave = št. pravočasnih dobav ÷ skupno št. opravljenih dobav x 100 - Izkoriščenost voznega parka: določa zasedeno transportno zmogljivost glede na celotno kapaciteto v prostornini (m³) ali teži (kg).
Izkoriščenost voznega parka = dejanska uporabljena zmogljivost ÷ skupna zmogljivost v kg o m³
KPI-ji za logistično skladiščenje
V skladišču služijo KPI-ji za spremljanje procesov, ki potekajo v obratu. V našem članku o temeljnih KPI-jih za upravljanje skladišča poglobljeno govorimo o najpomembnejših KPI-jih za skladiščno logistiko. Za primere jih bomo tukaj našteli le nekaj:
Primeri KPI-jev skladiščenja:
- Stroški skladiščenja na enoto: povezuje stroške shranjevanja s številom SKU-jev v obratu v določenem času.
Stroški skladiščenja na enoto = skupni stroški skladiščenja ÷ nazivna zmogljivost x stopnja zasedenosti - Čas cikla internega naročila: označuje čas, ki je potreben za dokončanje naročila, od trenutka, ko prispe v obrat, do trenutka, ko zapusti odpremno postajo.
Interni cikel naročila = datum vnosa naročila − datum odpreme - Polna in pravočasna dostava: meri število naročilnic, pripravljenih za prevzem. Prikazuje produktivnost in raven storitev za stranke.
Stopnja polne in pravočasne dostave = št. polnih pravočasnih naročil ÷ skupno št. naročil x 100
KPI-ji za upravljanje zalog
S temi KPI-ji lahko analizirate gibanje zalog vzdolž oskrbovalne verige. So temeljnega pomena za vsa logistična področja, saj informacije, ki jih posredujejo, omogočajo natančnejšo organizacijo dopolnjevanja izdelkov ob upoštevanju stroškov in potreb prodajne službe.
Primeri KPI-jev zalog:
- Skladiščni promet: prikazuje, kolikokrat se zaloge polnijo v določenem času (če so podatki letni, bo to skozi vse leto). Višji kot je, bolje je, saj to pomeni, da prodaja ustvarja dobiček za podjetje.
Stopnja prometa = vrednost prodanih SKU ÷ povprečna vrednost zaloge - Razprodaja zalog: označuje, kolikokrat podjetje ni moglo zadostiti povpraševanju zaradi pomanjkanja zalog.
Stopnja razprodaje zalog = neizpolnjena naročila ÷ skupno število naročil x 100 - Zmanjšanje zalog: izraža točnost zalog v odstotkih. Odraža razmerje med teoretično zalogo v skladišču in dejansko fizično zalogo.
Zmanjšanje zalog = (zaloga, ki bi jo morali imeti − zaloga, ki jo dejansko imate) ÷ zaloga, ki bi jo morali imeti
Logistična programska oprema: hrbtenica analize podatkov v dobavni verigi
V zadnjih letih so nenehno naraščajoči logistični stroški stalni izziv za dobičkonosnost podjetja. Pravzaprav je Svet strokovnjakov za upravljanje dobavne verige (CSCMP) leta 2019 v svojem Poročilu o stanju logistike navedel, da so se logistični stroški na ameriškem trgu povečali za 11,4 %.
Glede na to ni čudno, da je pridobivanje podatkov za oblikovanje KPI-jev dobavne verige prednostna naloga za izvajanje naprednih analitičnih projektov. To je prikazano v Poročilu o raziskavi analitike dobavne verige ameriškega svetovalnega podjetja APQC. Ta raziskava navaja, da je glavna motivacija za pridobivanje podatkov optimizacija dobavne verige in zniževanje stroškov (88 % vprašanih), ki mu tesno sledi izboljšanje zadovoljstva strank (87 % vprašanih).
Digitalna transformacija v logistiki je izjemno olajšala beleženje, obdelavo in vizualizacijo podatkov, zlasti zahvaljujoč implementaciji programske opreme, specializirane za vsako področje dobavne verige. V primeru podjetja Mecalux programski modul za analizo dobavne verige izračuna logistične KPI-je, ki spremljajo skladiščne postopke za kasnejšo analizo.
KPI-ji dobavne verige: podpora učinkovitosti
V tem članku smo pregledali glavne KPI-je dobavne verige in prikazali več primerov. Poleg tega, da je seznam neskončen, ima vsako podjetje posebne potrebe in značilnosti, ki zahtevajo prilagoditev analize KPI-jev.
Če želite odkriti potencial našega sistema za upravljanje skladišč WMS za analizo, prikaz in interpretacijo podatkov, stopite v stik z nami. V prilagojeni predstavitvi vam bomo pokazali njegovo podrobno nadzorno ploščo.